پلوتو، منظومه اسرار آمیز
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
پلوتو، منظومه اسرار آمیز
نوشته شده در چهار شنبه 20 آذر 1392
بازدید : 550
نویسنده :

پلوتو جزو عجیب ترین اجرام شناخته شده در منظومه شمسی است. اندازه فوق العاده کوچک(قطر 2300 کیلومتر که 40 درصد از ماه،قمر زمین کوچک تر است) ، موقعیت بسیار دور که به طور متوسط 5/1 میلیارد کیلومتر از سیاره نپتون دور تر است ، مدار به شدت کشیده (در مقایسه با مدار نسبتا دایروی دیگر سیارات)و صفحه مداری بسیار کج نسبت به دیگر سیارات،از همان ابتدا که به طور کاملا تصادفی کشف شد، نشان می داد که

    این جسم با دیگر سیارات متفاوت است.پس از کشف قمر شارون، نخستین قمر این منظومه که نصف خود پلوتو است.

بحث در مورد سیاره بودن یا نبودن این جسم سماوی افزایش یافت و وقتی  در دهه1990/1370 اختر شناسان موفق شدند بیش از ده جسم شبیه پلوتو را در فواصل دورتر منظومه شمسی  کشف کنند،مشخص شد که پلوتو احتمالا یکی از اجرام کمربند کویی پر بوده که تحت تأثیر جاذبه سیاره نپتون از مدار خود منحرف شده و در موقعیت فعلی خود قرار گرفته است.احتمالا پنج قمر فعلی این سیاره هم اجرام دیگری از کمربند کویی پر بوده اند که به دام پلوتو افتاده اند.

به دلیل تفاوت های فاحش پلوتو با دیگر

    سیارات منظومه شمسی،اتحادیه بین المللی نجوم تصمیم گرفت

آن را از دسته سیارات خارج کند و دسته جدیدی به نام سیارات کوتوله ایجاد کند.پلوتو آنقدر کوچک و دور است که رصد خانه های بزرگ زمین نمی توانند اطلاعات زیادی از آن گرد آوری کنند، به همین دلیل ناسا  فضا پیمای نیو هوراینز (به معنی افق های نور) را روانه این منظومه سیاره ای کرد.نیو هورایز نز در سال 2015(1394) با پلو تو ملاقات خواهد کرد و برای نخستین بار چشم ما را به شگفتی های این کوتوله  یخ زده منظومه شمسی باز خواهد کرد.

 



:: موضوعات مرتبط: نجوم , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: